Ljubljana, 24. 5. 2023 - Več kot 100 aktivistov Greenpeace, Stay Grounded, Extinction Rebellion Scientist Rebellion in drugih podnebnih gibanj iz 17 držav, je še vedno pridržanih po več kot 20 urah od mirne zasedbe največjega evropskega prodajnega sejma zasebnih letal, letne Evropske konvencije in razstave poslovnega letalstva (EBACE) v Ženevi. Med njimi je tudi slovenski aktivist.
Aktivisti so mirno zasedli zasebna letala, ki so razstavljena na poslovnem dogodku ob ženevskem letališču, priklenili so se na letalske prehode in vhod na razstavo, da bi bodočim kupcem preprečili vstop. Protestniki so na letala nalepili ogromne nalepke z zdravstvenimi opozorili, kakršne najdemo na tobačnih izdelkih, in jih tako označili kot strupene predmete. S tem so opozorili, da zasebna letala uničujejo našo prihodnost in ubijajo naš planet. Slogani, ki so jih sporočali aktivisti, so izpostavljali dramatične posledice zasebnih letal za naš planet in razkrili hinavščino spodbujanja zasebnih letal ob naraščajoči družbeni neenakosti. V nasprotju s številnimi zavajajočimi medijskimi poročili, aktivisti nikoli niso stopili na vozne ali vzletno-pristajalne steze letališča. Aktivisti so jasno povedali, da nikoli niso nameravali ovirati komercialnega zračnega prometa na ženevskem letališču. Tiskovna predstavnica agencije za nadzor zračnega prometa Skyguide je potrdila, da protestniki med incidentom niso dostopali do pristajalnih stez, poroča Aviation International News. Uporabljali so samo ceste, ki jih uporablja letališko osebje, tj. službene ceste. To nikakor ne bi smelo vplivati na varne letalske operacije. Aktivisti so letališko policijo obvestili takoj ob začetku miroljubne akcije, protestniki so bili v stalnem stiku z njimi, da bi se izognili kakršni koli nevarni situaciji ali napačni interpretaciji obsega in namena akcije s strani letaliških oblasti.
Lena Penšek, predstavnica Greenpeace v Sloveniji: ‘’Smo na pragu ekološkega kolapsa. Podnebni aktivisti opozarjamo in s prstom kažemo na sokrivce. Pridržani pa so tisti, ki si upajo narediti korak več v upanju, da bodo odgovorni za podnebno krizo končno prevzeli odgovornost in začeli razmišljati solidarno do vseh, ki bomo posledice podnebne krize občutili na lastni koži. Zasebna letala so razvada najbogatejših, ki bodo s posledicami podnebnih sprememb tudi najlažje živeli. Zato je nemogoče pričakovati, da se bodo odrekli lastnemu luksuzu. In zato imamo s strani ljudstva izvoljene politike, ki morajo v odgovornosti do narave, vseh ljudi, ne le bogatih, in prihodnjih generacij prepovedati zasebna letala.’’ Zasebni leti proizvedejo približno 10-krat več CO2 kot komercialni leti in povzročajo nesorazmerne količine onesnaženosti z mikrodelci in hrupa, ki škodujejo našemu zdravju, okolju in podnebju. Nedavno izdana študija Greenpeace Srednja in Vzhodna Evropa, CO2 emisije zasebnega letalstva v Evropi ugotavlja, da so emisije CO2 iz prometa zasebnih letal v Evropi v zadnjih letih dosegle rekordno raven. Glede na omenjeno študijo je bilo leta 2022 kar 55 % vseh letov z zasebnimi letali v Evropi kratkih ali zelo kratkih letov pod 750 km, ki bi zlahka bili potovanja z vlakom ali trajektom. Greenpeace poziva k prepovedi zasebnih letal in je objavil globalno peticijo. Študija CO2 emisije zasebnega letalstva v Evropi potrjuje splošni trend naraščanja uporabe zasebnih letal. Po upadu celotnega zračnega prometa leta 2020 je trg že dosegel rast približno 6 % leta 2021 v primerjavi z obdobjem pred krizo leta 2019. Poznavalci industrije trdijo, danajemi zasebnih letal zdaj predstavljajo približno 17 % evropskih letov, s 7 % leta 2019. Zasebna letala in izpusti iz zasebnih letal trenutno v EU niso regulirani in so izključeni iz evropske zakonodaje EU, ki naj bi obravnavala emisije toplogrednih plinov, čeprav so najbolj onesnažujoča, najbolj potratna in nepravična oblika prevoza na potnika in kilometer. Zasebna letala povzročijo med 5 do 14-krat več emisij CO2 kot povprečno komercialno letalo (na potnika) in 50-krat več kot vlaki. Leta 2018 je 50 % vseh emisij iz letalstva povzročil le 1 % svetovnega prebivalstva. Medtem pa 80 % ljudi na svetu še nikoli ni letelo in nosi težo podnebne krize, ki se bori s pogostejšimi in nevarnimi ekstremnimi vročinami, poplavami in sušo, ki jih povzročajo škodljive posledice zasebnih letal in letalskih emisij. Študija vključuje tudi izsledke za Slovenijo. Število zasebnih letov iz Slovenije se je z 244 letov v letu 2020 povečalo na 1.267 letov v letu 2022, emisije CO2 pa so se povečale s 548 ton v letu 2020 na 3.802 tone leta 2022. Najbolj uporabljeno letališče za zasebne polete v vseh letih je bilo Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana (LJLJ), s katerega je leta 2022 odletelo 949 zasebnih letal. Najpogosteje uporabljena linija zasebnega letalstva v letu 2020 je bila linija med Mariborom in Friedrichshafen, vendar za leti 2021 in 2022 pa je bila najpogosteje uporabljena ruta med Ljubljano in Beogradom. Najkrajšo uporabljeno pot za zasebno letalstvo z 10 letov ali več na leto za vsa leta je bila linija med Mariborom in Gradcem (61,12 km). Sara Kosirnik, predstavnica Greenpeace v Sloveniji: ‘’Milijoni ljudi po vsem svetu se soočajo s posledicami podnebne krize - zaradi ekstremnih vremenskih pojavov so prisiljeni zapuščati svoje domove, medtem pa manjšina najbogatejših porablja gorivo, kot da jutri ne obstaja - zgolj za svoj osebni užitek in dobiček. Kot družba se moramo znebiti zastarelih, netrajnostnih in nepravičnih načinov delovanja. Edini pravičen korak in signal vlad po svetu, da z reševanjem podnebne krize mislijo resno, je prepoved rabe zasebnih letal in spodbujanje rabe javnega potniškega prometa. Ljudi pozivamo da podpišejo našo globalno peticijo za prepoved zasebnih letal - najdete jo na naši spletni strani.’’
Povezava do peticije: https://www.greenpeace.org/slovenia/ukrepaj/prepovejte-zasebna-
letala/